fbpx

Keď je dištančné vyučovanie ako seansa na vyvolávanie duchov ? - ITIC

Keď je dištančné vyučovanie ako seansa na vyvolávanie duchov

 

Prednášaniu sa venujem už viac ako dvadsaťpäť rokov a protidrogovým prednáškam na základných a stredných školách už vyše 7 rokov. Tak ako pedagógovia, aj v našom tíme sme sa museli prispôsobiť situácii a prednášky drogovej prevencie pre ZŠ a SŠ sme v minulom roku museli začať robiť on-line.

Aj pri prezenčnej výučbe nie je jednoduché udržať pozornosť žiakov a študentov tak, aby ste im poznatky plnohodnotne odovzdali. A čo pri dištančnej? Ani seansa na vyvolávanie duchov sa často nenesie v takom tajomnom duchu, ako niektoré vyučovacie hodiny on-line… Jeden nikdy nevie, kto tam (nie)je…? Súhlasíte?

Keď som s on-line prednáškami minulý rok začínala, dialo sa asi  toto: Predo mnou sa leskla čierna obrazovka plná mien ako „Rollo“, „Leleky“, „Amish“, prípadne „KM“, „AH“ a podobne.

Triedny učiteľ alebo vyučujúci už zrejme vie, kto sa pod ktorým menom skrýva (a to doslovne), no ja som bola v určitej nevýhode, pretože žiakov – teda čierne štvorčeky, alebo šedé krúžky – som počula prvýkrát (lepšie povedané nepočula), takže som celú prednášku netušila, kto je na druhej strane a či tam vôbec niekto je!

Druhý problém bola reakcia. Príklad:

Ja: „ Čo si myslíte o slove „Pravda?“

Žiaci: Nič, ticho.

Ja: „Počujete ma?“

Žiaci: Nič. Po chvíli okienko „LM“ povie, „Áno.“

Ja: Skáčem radosťou a hovorím, „Hurá, niekto je na druhej strane a dokonca ma počul!“

Zopakujem otázku: „Čo si myslíte o slove PRAVDA?“

Žiaci: Nič. Ticho.

Ja: Povzbudená predošlou reakciou okienka „LM“ poviem, „LM, máš na to nejaký názor?“

„LM“ je ticho a potom príde tá veta, vďaka ktorej sa on-line výučba začala podobať na špiritistické schôdzky: „Ak si tam ozvi sa.“ ?

Dištančný – pochádza z latinského distant, čo znamená stáť od seba alebo stáť oddelene (dis – od seba, oddelene a stare – stáť). Nuž a niektorí žiaci, bohužiaľ, pochopili dištančné vyučovanie trochu nad rámec zmyslu slova, pretože sú oddelení nielen telom ale aj duchom. Z tohto pohľadu teda duchov na hodinách on-line výučby tak trochu vyvolávame, čo poviete? ?

A tak som sa rozhodla hľadať spôsoby, ako budem pred sebou vidieť žiakov a nielen štvorčeky a krúžky. Dala som si podmienku, že to dosiahnem priateľskou cestou. U mňa funguje, keď so mnou iní zaobchádzajú dôstojne a o to isté sa snažím ja u druhých, prostredníctvom dobrej komunikácie. Dá sa to dosiahnuť aj silou či autoritou, ale to nezískam žiaka, ktorý je prítomný aj duševne.

Rada by som sa s vami podelila o to, čo mi pomáha v dosiahnutí tohto cieľa. Najlepšie mi funguje vysvetlenie, že komunikácia vždy prebieha medzi dvomi ľuďmi a je nesmierne dôležité, aby som aj ja na druhom konci videla tvár, výraz a emócie. Nebudete veriť, ale vždy sa nájde aspoň jeden, ktorý na toto veľmi dobre zareaguje a je so mnou v komunikácii. Vždy mu poďakujem za spoluprácu a ODVAHU! Pripadá vám neskutočné, že musíte prosiť svojich žiakov o obraz? Áno máte pravdu, JE to neskutočné. No toto sa mi osvedčilo ako jediný spôsob, ktorým dosahujem postupne viac a viac zapnutých kamier a žiakov duchom prítomných. Viem to podľa toho, že sa pýtajú a zaujímajú a vidím to aj zo spätných väzieb, ktoré mi po prednáške napíšu. Je z nich zrejmé, že počúvali.

A ešte jeden tip, ako priviesť vašich žiakov a študentov ku skutočnej účasti na hodine dištančnej výučby – zvoľte hru, napríklad takúto: Náhodne vybratý žiak, začne v mysli (potichu) hovoriť abecedu. Iný ho zastaví a žiak, ktorého priezvisko začína na písmeno, na ktorom zastavila abeceda, povedzme „H“, zapne kameru. Ten so zapnutou kamerou teraz v mysli hovorí abecedu a zastaví ho ďalší (ešte nezapnutý)… a tak hra pokračuje ďalej. Zaberie to pár minút, ale pomôže vám to priviesť pozornosť žiakov k dianiu na hodine a pravdepodobne bude aj hodina vyzerať inak. Bude viac baviť vás a verím, že aj vašich žiakov a študentov.

A nenechajte sa pomýliť – všetci, aj dospelí aj deti, sa radi hrajú. A bez ohľadu na to, čo tvrdia a ako sa tvária, keď s hrou začnete, o chvíľu sa radi pridajú… len vytrvajte ?.

Držím palce a srdečne zdravím,
Mgr. Erika Botlíková

 

Autorka článku vyše 7 rokov pôsobí ako vedúca prednášateľov v združení Slovensko bez drog, ktoré na Slovensku od roku 2009 pôsobí v oblasti drogovej prevencie. Prostredníctvom interaktívnej prednášky PRAVDA O DROGÁCH vzdeláva mladistvých v oblasti rizík užívania drog a drogovej prevencie. Za svoje pôsobenie v združení odprednášala už stovky hodín a jej prednáškami prešli tisíce žiakov a študentov.

STIAHNITE SI ISIC/ITIC APKU »