fbpx

Doplnky výživy - „móda“ alebo nutnosť? - ITIC

Doplnky výživy – „móda“ alebo nutnosť?

     Potrebujeme v dnešnej dobe doplnky stravy?

 

Pred viac ako 2000 rokmi hlásal Hippokrates, že strava má byť našou medicínou. Bol považovaný za jedného z najvýznamejších lekárov všetkých čias, ktorý položil základy niekoľkých odborov medicíny. Na tomto tvrdení sa nič nezmenilo, no na kvalite a zložení stravy bohužiaľ áno. Moderná civilizácia a moderný občan si žiadajú bezchybné a na pohľad atraktívne ovocie a zeleninu. Dokonalo lesklé jablká, žlté banány bez jediného hnedého fliačika, melóny a hrozno bez jadierok, zemiaky bez kúska zeminy – všetko toto je však pre prírodu neprirodzené a vznikalo to za prítomnosti zdraviu škodlivých látok.

Vedeli ste, že pred sto rokmi bola na Slovensku priemerná doba života 44 rokov? Priemerný vek sa za posledných 100 rokov zvýšil až o 35 rokov. Dožívame sa o neuveriteľných 35 rokov dlhšie a je preto nesmierne dôležité myslieť na svoje zdravie už v strednom veku – najmä na starostlivosť o svoje cievy a srdce, pretože práve kardiovaskulárne ochorenia bývajú v SR veľmi časté a sú aj najčastejšou príčinou úmrtí.

neznámý název.jpg

Často sa stretávam s argumentom, že naši starí rodičia žiadne doplnky stravy neužívali a boli plní zdravia a energie. Poľnohospodárska pôda je však už úplne vyčerpaná a rastlinám neposkytuje živiny, ktoré by mala.  Ak sa rastliny pestujú opakovane na rovnakom mieste, pôda stráca živiny rýchlejšie, než je ich stratu schopná nahrádzať. Rastliny dnes obsahujú až o 75% menej živín, než v minulosti! Hnojenie dusičnanmi, ktoré sa varením neodstránia, spôsobuje nižší obsah vitamínu C v rastlinách. Pesticídy využívané ako postrek proti škodcom menia chuť ovocia a zeleniny, ničia rôzne vitamíny a enzýmy a my tak máme pocit, že sú bez chuti. Už sa Vám určite stalo, že paradajka, ktorú ste si s chuťou nakrájali nemala vôbec žiadnu chuť a na tanieri Vám ostala len akási hmota pripomínajúca rajčinu.

Každý náš chod od raňajok po večeru nám nedodáva to, čo naše telo potrebuje. K tomu sme často v strese zo zamestnania, životnej alebo rodinnej situácie a v dnešnej dobe aj z dozvukov pandémie. Napríklad i smog, ktorému sa pri živote v mestách len ťažko vyhneme, predstavuje stresový faktor pre naše telo. To potom potrebuje väčšie množstvo živín na regeneráciu buniek než obyčajne. Spotreba vitamínu C pri strese významne stúpa, preto je vhodnou prevenciou jeho zvýšená dávka. Telo, ktoré dlhodobo nedostáva potrebné palivo začne rýchlejšie starnúť, má sklony k chorobnosti a dlhodobej únave.

Je určite lepšie začať so zmenou stravovacích návykov neskôr ako vôbec. V dnešnej uponáhľanej dobe ale nemáme veľa času skúmať odkiaľ skutočne pochádzajú potraviny, ktoré si vkladáme do nákupného košíka. Ak patríte k tým, ktorí sú radi, že sa môžu aspoň v pokoji najesť, potom by ste mali svoj jedálniček rozšíriť o doplnky stravy. Tie pravdaže nenahradia plnohodnotné potraviny, ale ak trpíte nedostatkom určitých živín a doplnky užívate pravidelne, rozumne a podľa návodu, pomôžete svojmu telu so zvládaním chorôb a stresu.

Aké sú teda základné doplnky stravy?
Multivitaminerál

 

Multi-preparáty obsahujú základné najdôležitejšie vitamíny a minerály v kompaktnej forme, ktoré sa ľahko užívajú a organizmus ich bez problémov vstrebáva. Zvyčajne obsahujú kombináciu vitamínov C, E, K, B-komplexu a minerálov ako je zinok, vápnik, horčík, draslík či jód. Vďaka tomu prispievajú k správnemu fungovaniu imunitného systému, čím napomáhajú každodennej ochrane organizmu pred vírusmi. Každá z týchto základných živín má úplne unikátny účinok na organizmus, ich nedostatok sa preto prejavuje zakaždým odlišne.
Odporúča sa neužívať ich súčasne s potravinami, alebo inými výživovými doplnkami bohatými na vápnik, pretože jeho väčšie množstvo by zhoršilo vstrebávanie multivitamínu a mohla by sa tak znížiť jeho účinnosť.

neznámý název.jpg

neznámý název.jpg

Zinok

 

Tento základný minerál je kľúčový pre zdravie na bunkovej úrovni. Organizmus ho využíva ako katalyzátor pre viac ako stovku enzýmov potrebných pre rast a fungovanie buniek. Významnú úlohu hrá vo fungovaní imunitného systému, pri hojení poranení, syntéze DNA a pri bunkovom delení. Dôležitý je aj pre naše zmysly – konkrétne chuť a čuch. Bez zinku by si náš organizmus nebol schopný udržať homeostázu, ideálne vnútorné prostredie.
U mužov sa navyše zúčastňuje na produkcii mužského pohlavného rastového hormónu testosterónu, ktorý je pre mužov celoživotne nevyhnutný. Počas puberty vďaka nemu chlapec dospieva v muža, v dospelosti napomáha zachovať zdravé svaly a kosti a je nutný aj pre zdravie pohlavnej sústavy. U mužov s nižšou hladinou testosterónu býva často pozorovaná aj nižšia hladina zinku.

Chróm

 

Tento esenciálny stopový minerál si organizmus vyžaduje pre svoje základné funkcie ako je trávenie a vstrebávanie živín zo stravy. Napomáha transportu krvného cukru z krvného obehu do buniek, kde môže byť využitý pre našu energiu. Chróm navyše účinok inzulínu, čo sa týka regulácie krvného cukru a hladinu „dobrého“ LDL cholesterolu.

neznámý název.jpg

Vápnik a horčík

 

Vápnik je minerál všestranne ovplyvňujúci naše zdravie. Reguluje krvný obeh a zdravie kardiovaskulárneho systému. Je najpočetnejším minerálom v organizme, ktorý ho vyžaduje pre rozširovanie a sťahovanie ciev. Tie by bez vápnika nemohli normálne fungovať. Zúčastňuje sa tiež vnútrobunkovej signalizácie prenosov nervových vzruchov a produkcie hormónov. Najznámejší je však jeho vplyv na posilnenie kostí a zubov.

Horčík je nevyhnutný pre množstvo biochemických reakcií a na produkciu energie v organizme. Medzi biochemické reakcie, ktoré ovplyvňuje a zúčastňuje sa ich, patrí syntéza bielkovín, fungovanie nervov a svalov, regulácia krvného cukru a ďalšie. Nevyhnutný je pre vývoj kostí a syntézu DNA a RNA. Tento esenciálny minerál je tiež kľúčový pre aktívny transport vápnika a draslíka skrz bunkové membrány. Vápnik a horčík majú synergický účinok, pri spoločnom užívaní sa ich vplyv zvýrazňuje.

Vitamín C

 

Pri výpočte dôležitých živín samozrejme nesmieme zabudnúť na vitamín C, ktorý je nevyhnutný pre fungovanie organizmu ako takého. Podporuje imunitu a je silným antioxidantom. Je dôležitý pre zdravie a formovanie spojivového tkaniva, teda kože, kostí i krvných ciev. Zúčastňuje sa tiež produkcie kolagénu, ktorý je nevyhnutnou zložkou kĺbových chrupaviek, šliach a kostí.

neznámý název.jpg

neznámý název.jpg

Vitamín E

 

V tukoch rozpustný vitamín E existuje v ôsmich formách, pričom forma, ktorú používame – alfa-tokoferol, je pre ľudský organizmus najdôležitejšia. Pôsobí silne antioxidačne, čím podporuje telesné zdravie. Ovplyvňuje fungovanie imunitného systému, bunkovú signalizáciu a dôležitý je i pre zdravie kardiovaskulárnej sústavy. Vďaka tomu, že je silným antioxidantom a dokáže tiež spomaľovať rozvoj známok starnutia.

neznámý název.jpg

Čo viac vieme urobiť pre svoje zdravie a pohodu?

 

Oddychujte a naučte sa relaxovať: Štipka stresu počas krátkej doby organizmu neuškodí. Naopak pomáha telu pripraviť sa na výzvu. Ak však stresová záťaž trvá príliš dlho, nič dobré to neveští. Štúdie preukazujú, že dlhodobý (hoci mierny) stres môže oslabovať imunitný systém. Snažte sa oddychovať a robiť veci, ktoré vás bavia.

Nájdite si chlpatého priateľa: Existuje dôvod, prečo psíkom hovoríme „najlepší priateľ človeka“. Psy, mačky a ďalšie zvieratká nie sú len dobrí kamaráti. Dávajú nám tiež dôvod cvičiť a posilňovať naše zdravie inými spôsobmi. Majitelia domácich zvierat majú nižší krvný tlak, nižšiu hladinu cholesterolu a zdravšie srdce. Psy a mačky môžu napomôcť posilniť imunitu vašich detí a znížiť tak pravdepodobnosť, že sa u nich vyskytnú alergie.

Pozitívne naladenie a smiech: Ak máte pozitívne myšlienky, obrana vášho tela funguje lepšie. Chcete zostať šťastní? Vychutnávajte si veci, ktoré vás bavia. Na všetkom sa snažte hľadať pozitíva – obzvlášť v ťažkých časoch – a snažte sa zbytočne nezaoberať negatívnymi vecami, ktoré nemôžete ovplyvniť. Úsmev a smiech sú pre váš organizmus veľmi prospešné. Nielen, že sa vďaka nim budete cítiť lepšie, ale poďakuje sa Vám aj imunitný systém.

Hýbte sa: Cvičenie je jednoduchý spôsob ako posilniť svoj obranný imunitný systém. Pohyb tiež môže zmierniť stres a znížiť pravdepodobnosť vzniku osteoporózy či srdcových ochorení. Pre svoje zdravie urobíte najviac, ak si zacvičíte aspoň pol hodiny denne. Vôbec to nemusí byť beh alebo posilňovňa. Pomôže vám akýkoľvek druh pohybu či už pôjde o jazdu na bicykli, chôdzu, plávanie alebo jógu.

Dobre sa vyspite: Bez dostatočného spánku nebude mať váš imunitný systém potrebnú silu v boji s negatívnymi vplyvmi okolia. Väčšina dospelých potrebuje asi 7 až 9 hodín spánku denne. Ak chcete zaspávať ľahšie, mali by ste pred spaním dodržiavať pravidelný režim, zostať aktívny počas dňa, vynechať kofeín, nepiť pred spaním alkohol, v spálni nemať príliš teplo a svetelné zdroje, ktoré narúšajú tmu.

Tento článok vznikol v spolupráci s naším niekoľkoročným partnerom NATURAL s.r.o. – prevádzkovateľom e-shopu, ktorý poskytuje držiteľom preukazu EURO<26 skvelú 20% zľavu na nákup vitamínov. Výživové doplnky a vitamíny, ktoré Natural s.r.o. ponúka sú vyrobené z tých najkvalitnejších surovín, ktoré sú dovážané zo všetkých kútov sveta. Ďakujeme! 🙂 

PRIHLÁSENIE SA DO ITIC KONTA »